Eva­lu­e­ring

Eva­lu­e­ring med udviklingssigte

En af meto­der­ne til at gene­re­re viden om det boligso­ci­a­le felt er gen­nem eva­lu­e­rin­ger, der­for er det også en natur­lig del af Det Boligso­ci­a­le Fæl­les­se­kre­ta­ri­at arbej­de. Når vi ind­sam­ler viden og erfa­ring fra det boligso­ci­a­le arbej­de i Aar­hus, er det altid med fokus på at sæt­te den viden i spil på både det prak­ti­ske og det stra­te­gi­ske niveau. Der­for er vores mål med de eva­lu­e­rin­ger, vi laver, at de skal bru­ges til at for­an­dre og for­bed­re prak­sis og der­for del­ta­ger Det Boligso­ci­a­le Fæl­les­se­kre­ta­ri­at ale­ne i eva­lu­e­rin­ger, der har et udviklingssigte.

 

Når vi eva­lu­e­rer, arbej­der vi ud fra en ræk­ke principper

  • Eva­lu­e­rings­pro­ces­sen skal star­tes i så god tid, at der reelt er mulig­hed for at for­an­dre prak­sis. Der skal des­u­den altid udar­bej­des en plan for, hvor­dan der skal arbej­des vide­re med resul­ta­ter­ne, og hvem der har ansva­ret for, at resul­ta­ter­ne bli­ver til forandringer.
  • Det Boligso­ci­a­le Fæl­les­se­kre­ta­ri­ats er den kri­ti­ske ven. Fokus er på frem­men­de og hæm­men­de fak­to­rer og på, hvor­dan udvik­lings­po­ten­ti­a­le rea­li­se­res, så prak­sis forbedres.
  • For­an­dring for­drer ejer­skab, som igen for­drer ind­dra­gel­se og læring ska­bes bedst i fæl­les­skab, der­for ønsker Det Boligso­ci­a­le Fæl­les­se­kre­ta­ri­at, at de pri­mæ­re par­ter selv er tæt på eva­lu­e­rings­pro­ces­sen hele vej­en igen­nem. Af sam­me grund er det også natur­ligt, at rele­van­te inter­es­sen­ter inddrages.
  • Det Boligso­ci­a­le Fæl­les­se­kre­ta­ri­at del­ta­ger i opsam­lings­mø­der efter eva­lu­e­rin­gen er fær­dig. Videns­de­ling og kom­mu­ni­ka­tion af eva­lu­e­rin­gens resul­ta­ter ser vi som givet.

Nyhe­der om evaluering

Sam­spil mel­lem fysi­ske for­an­drin­ger og soci­a­le ind­sat­ser virker

Sam­spil mel­lem fysi­ske for­an­drin­ger og soci­a­le ind­sat­ser virker

Ny eva­lu­e­ring af Byg Op viser, at sam­spil­let mel­lem fysi­ske for­an­drin­ger og soci­a­le ind­sat­ser vir­ker. Kom­bi­na­tio­nen kan være med til at for­an­dre udsat­te bolig­om­rå­der posi­tivt ved at sæn­ke arbejds­løs­he­den, ska­be øget tryg­hed og ejer­skab. Eva­lu­e­rin­gens kon­klu­sio­ner kan…

Eva­lu­e­ring af Pro­jekt Sundhedscaféerne

Pro­jekt Sund­heds­caféer er et åbent sund­heds­til­bud til bebo­er­ne i Tri­ge­par­ken, Her­redsvang, Gellerupparken/Tovehøj, Bis­pe­ha­ven og Viby Syd. Den­ne eva­lu­e­ring af Pro­jekt Sund­heds­caféer inde­hol­der et bor­ger- (indi­vid) og et sam­ar­bejds­per­spek­tiv (orga­ni­sa­tion). Inden for…

Fri­tidsjob gør unge til bed­re skoleelever

Fri­tidsjob gør unge til bed­re skoleelever

Esme Kilic arbej­der i Ple­je­bo­li­ger­ne Mads­b­jerg i Højb­jerg. Hun hjæl­per med at ryd­de af og vaske op, når de ældre har spist. Foto: Gorm Ole­sen På Søn­der­vangsko­len i Viby har et tre-årigt pro­jekt fået 176 unge i fri­tidsjob. Det­te er lyk­kes på bag­grund af en mål­ret­tet og…