Den 11. april afholdes den første konkurrence i projektet Iværksætterunge. Iværksætterunge har til formål at give elever i 7.–9. klasse iværksætterkompetencer og ‑erfaringer og at give dem et sted, hvor de kan omsætte teori til praksis. På den måde er eleverne med til at skabe en iværksætterkultur i udsatte boligområder i Aarhus.
Siden sommerferien har 100 elever fra 6 folkeskoler i Aarhus fulgt undervisningen i et helt nyt iværksættervalgfag som en del af projektet Iværksætterunge. I valgfaget har eleverne arbejdet med at organisere nye, spændende og innovative løsninger i deres lokalområder til stor glæde for både klassekammerater og beboere. Samtidig har de unge udviklet deres kreative kompetencer og er blevet bevidste om, hvad det vil sige at være en god iværksætter:
”I starten, når lærerne sagde: ’Prøv at finde på en ide’, så tænkte jeg: ’Jamen hvordan?’, men nu har vi lært det, og kan finde på vores egne ideer. Jeg har også lært, at en god iværksætter en person, som tør at springe ud i det, og ikke tænker: ’Nej, det kan jo ikke lade sig gøre.” Sofie Usen Jensen, 7. klasses elev på Bakkegårdsskolen i Trige, og deltager i valgfaget Iværksætterunge (På billedet tv.)
”Iværksættervalgfaget ligner ikke de andre fag i skolen, for her skal man ikke sidde i et klasselokale og skrive med kuglepen og blyant, men man skal ud og få ideer, der kan bruges i den virkelige verden. For mig er en god iværksætter er en, som både er god til at få ideer og god til at udvikle dem”. Mutjaba Fadel Jalil Sarheed, 7. klasses elev på Bakkegårdsskolen i Trige, og deltager i Iværksætterunge (På billedet th.)
Sofie og Mutjaba glæder sig til årets store iværksætterkonkurrence, som foregår den 11. april på Godsbanen i Aarhus. Her skal de vise deres ideer frem og dyste mod byens andre valgfagshold i projektet. De i alt 100 elever kæmper til konkurrencen om at vinde en af følgende fire priser:
- Hovedpris: Årets Projekt
- Særpris for bedste formidling
- Særpris for vildeste idé
- Publikumsprisen – eleverne stemmer på dagen
Dommerne til konkurrencen er lokale iværksættere og ildsjæle fra iværksættermiljøet i Aarhus, mens selve overrækkelsen af priserne foretages af rådmanden for Børn og Unge, Thomas Medom:
”Det er jo fantastisk at se, hvordan en idé til et nyt motiverende læringsmiljø, der skal styrke iværksætterlysten i almene boligområder, er blevet til virkelighed. Det er vigtigt for et boligområde, at de, der bor der, engagerer sig i at gøre det til et rart sted at være. Derfor er det meget spændende at følge det nye iværksættervalgfag, som Fonden for Entreprenørskab og Det Boligsociale Fællessekretariat har udviklet i samarbejde med Aarhus Kommune og Den AP Møllerske Støttefond.”. Thomas Medom, rådmand for Børn & Unge i Aarhus Kommune
OM IVÆRKSÆTTERUNGE
Iværksætterunge er et projekt, hvor seks skoler i Aarhus, Ung i Aarhus Syd og seks boligsociale helhedsplaner arbejder sammen. Målet er at give elever i 7.–9. klasse iværksætterkompetencer og ‑erfaringer og at give dem et sted, hvor de kan omsætte teori til praksis. På den måde er de med til at skabe en iværksætterkultur i udsatte boligområder i Aarhus. Både dansk og international forskning viser, at entreprenørskabs-undervisning øger elevers lyst til at blive iværksættere og de får større tiltro til deres egne kompetencer. Elever, som har deltaget i entreprenørskabsundervisning, vil have en øget sandsynlighed for at arbejde med innovation, at blive iværksættere og at blive ledere senere i livet. Projektet bliver fulgt tæt af forskere, og målet er, at projektet skal kunne udbredes til andre områder i Danmark. Læs mere om projektet her: https://fs-aarhus.dk/udviklingsprojekter/ivaerksaetterunge/
FAKTA
Fonden for Entreprenørskab har sammen med Det Boligsociale Fællessekretariat i Aarhus modtaget 3,9 millioner kroner fra Den A.P. Møllerske Støttefond til projektet ”Iværksætterunge”. Projektet foregår i tæt samarbejde med Aarhus Kommune. Projektet følges af forskere i de to år, de unge deltager i undervisning og aktiviteter. Samtidig skal der udvikles en ”best practice”-model, så projektet efterfølgende kan kopieres og implementeres i skoler og udsatte boligområder andre steder i landet. Der deltager seks boligsociale helhedsplaner og seks skoler på tværs af Aarhus, der samarbejder om projektet:
Bispehaven — Ellekærskolen
Gellerup/Toveshøj — Tovshøjskolen
Langkærparken — Tilst skole
Præstevangen — Rosenvangskolen
Trigeparken — Bakkegårdsskolen
Viby Syd — Søndervangskolen