Eva­lu­e­ring

Eva­lu­e­ring med udviklingssigte

En af meto­der­ne til at gene­re­re viden om det boligso­ci­a­le felt er gen­nem eva­lu­e­rin­ger, der­for er det også en natur­lig del af Det Boligso­ci­a­le Fæl­les­se­kre­ta­ri­at arbej­de. Når vi ind­sam­ler viden og erfa­ring fra det boligso­ci­a­le arbej­de i Aar­hus, er det altid med fokus på at sæt­te den viden i spil på både det prak­ti­ske og det stra­te­gi­ske niveau. Der­for er vores mål med de eva­lu­e­rin­ger, vi laver, at de skal bru­ges til at for­an­dre og for­bed­re prak­sis og der­for del­ta­ger Det Boligso­ci­a­le Fæl­les­se­kre­ta­ri­at ale­ne i eva­lu­e­rin­ger, der har et udviklingssigte.

 

Når vi eva­lu­e­rer, arbej­der vi ud fra en ræk­ke principper

  • Eva­lu­e­rings­pro­ces­sen skal star­tes i så god tid, at der reelt er mulig­hed for at for­an­dre prak­sis. Der skal des­u­den altid udar­bej­des en plan for, hvor­dan der skal arbej­des vide­re med resul­ta­ter­ne, og hvem der har ansva­ret for, at resul­ta­ter­ne bli­ver til forandringer.
  • Det Boligso­ci­a­le Fæl­les­se­kre­ta­ri­ats er den kri­ti­ske ven. Fokus er på frem­men­de og hæm­men­de fak­to­rer og på, hvor­dan udvik­lings­po­ten­ti­a­le rea­li­se­res, så prak­sis forbedres.
  • For­an­dring for­drer ejer­skab, som igen for­drer ind­dra­gel­se og læring ska­bes bedst i fæl­les­skab, der­for ønsker Det Boligso­ci­a­le Fæl­les­se­kre­ta­ri­at, at de pri­mæ­re par­ter selv er tæt på eva­lu­e­rings­pro­ces­sen hele vej­en igen­nem. Af sam­me grund er det også natur­ligt, at rele­van­te inter­es­sen­ter inddrages.
  • Det Boligso­ci­a­le Fæl­les­se­kre­ta­ri­at del­ta­ger i opsam­lings­mø­der efter eva­lu­e­rin­gen er fær­dig. Videns­de­ling og kom­mu­ni­ka­tion af eva­lu­e­rin­gens resul­ta­ter ser vi som givet.

Nyhe­der om evaluering

Midt­vejs eva­lu­e­ring af Pro­jekt Fritidsjob

Pro­jekt Fri­tidsjob i Viby Syd arbej­der for, at fle­re 13-20-årige fra udsat­te bolig­om­rå­der i Viby Syd fin­der og fast­hol­der et fri­tidsjob. Rap­por­ten omfat­ter en midt­vejs­sta­tus på pro­jekt­be­skri­vel­sens suc­ceskri­te­ri­er og sæt­ter fokus på de unges per­spek­ti­ver på…

Eva­lu­e­ring af udlej­nings­red­ska­ber 2012

Den­ne eva­lu­e­ring er udar­bej­det af Fæl­les­se­kre­ta­ri­a­tet, i sam­ar­bej­de med Aar­hus Kom­mu­ne. Eva­lu­e­ring ser på tre udlej­nings­red­ska­ber, som enten for­drer en byrå­ds­be­slut­ning eller en afta­le i mel­lem kom­mu­nen og bolig­for­e­nin­ger­ne. De tre udlej­nings­red­ska­ber er: kombineret…

Boligso­ci­al års­rap­port 2011

Så er Fæl­les­se­kre­ta­ri­a­tets før­ste års­rap­port udkom­met. I den beskri­ves sekre­ta­ri­a­tets fremad­ret­te­de stra­te­gi samt hvor­dan vores frem­ti­di­ge ana­ly­se­ar­bej­de vil tage udgangs­punkt i data fra moni­to­re­rings syste­met BoSoc. Der­u­d­over inde­hol­der rap­por­ten infor­ma­tion omkring…

Eva­lu­e­ring af RAP-akademiet

Rap Aka­de­mi­et har siden april 2010 til­budt unge i Aar­hus Kom­mu­ne gra­tis under­vis­ning og vej­led­ning i fag, der har rela­tion til rap. Det dre­jer sig bl.a. om akti­vi­te­ter som tekstskriv­ning, ind­spil­ning, live-optræ­den pro­jekt­le­del­se og beat-pro­duk­tion. Det­te er en…